Kollibri – Early Bird

Äventyret hjälpte Early Birds 5 miljoner besökare att få effektivare logistik, minskade utsläpp och en starkare varumärkesupplevelse.

När Early Bird ville höja leveranssäkerheten och ta nästa steg mot ett mer konsumentnära erbjudande, blev behovet av bättre data och starkare användarupplevelse centralt. Tidigare saknades ett sätt för mottagare att komplettera leveransinformation, vilket skapade onödiga fel och merarbete. Samtidigt växte potentialen att bredda tjänsteutbudet, från ren distribution till mer flexibla och interaktiva leveransflöden riktade mot privatpersoner.

Äventyret utvecklade en mobilapp som satte mottagaren i förarsätet. Genom att samla in portkoder, boendeform och andra nyckeluppgifter ökade precisionen i leveranserna markant. När nya behov dök upp, som möjligheten att boka returer och peer-to-peer-leveranser så vidareutvecklades appen till ett nav för hela Early Birds privatkundserbjudande. Resultatet blev inte bara ökad datakvalitet och smidigare leveranser, utan också nya affärsmodeller och stärkt position på en snabbt föränderlig logistikmarknad.

Om Early Bird

Early Bird är ett svenskt logistikföretag, grundat av flera av landets största mediehus. Med rötter i morgontidningsdistribution erbjuder de idag rikstäckande leveranser av paket, brev och trycksaker – ofta innan frukost.

Utmaningen

För att säkerställa att paket når fram på ett smidigt och säkert sätt behövde Early Bird en digital lösning där mottagaren själv kan kontrollera och komplettera sina leveransuppgifter. Målet var att öka leveranssäkerheten – men också att lägga grunden för nya typer av tjänster riktade direkt till privatpersoner.

Lösning & Process

Äventyret utvecklade en app där mottagaren själv anger boendeform, portkod och annan information som underlättar leveransen. Det gav Early Bird bättre data – och mottagaren större kontroll.


När nya behov uppstod – som att kunna boka upphämtning av paket – vidareutvecklades appen med funktioner för både returer och privata paketleveranser.

Processen

  • Designsprint & UX-research: Vi kartlade användarbehov, osäkerheter och tekniska möjligheter tillsammans med Early Bird.
  • Prototyping & testning: Gränssnittet utvecklades i nära dialog med användare och bud.
  • Iterativ utveckling: Efter lansering byggde vi vidare på lösningen för att stödja nya affärsflöden.

Design, teknik & metod

För att säkerställa datakvalitet och användarvänlighet fokuserade vi på tydlig guidning i gränssnittet – särskilt vid insamling av adress- och boendeinformation. Funktionerna för upphämtning hanterar både returflöden och peer-to-peer-leveranser med samma logik och användarresa.

Resultat

  • Ökad leveranssäkerhet tack vare förbättrad adressdata
  • Lansering av nya tjänster riktade mot privatpersoner
  • Förbättrad kundupplevelse med större valfrihet och kontroll

Maria Burvall Haag
CIO, Early Bird

Med Kollibri kunde vi inte bara förbättra leveransprecisionen, utan även bygga en mer personlig relation till våra mottagare. Äventyret har varit en ovärderlig partner i detta arbete.

Slutsats

Det här projektet visar hur Äventyret kombinerar affärsförståelse med UX och teknik – för att bygga lösningar som fungerar i vardagen, i stor skala. När Early Bird behövde en partner för att framtidssäkra sin tjänst, valde de Äventyret.