Enklare biljettbokning för Berwaldhallen

Dubbelt så många biljettköp via samma bokningplattform — kreativitet med APIer låste upp nya UX-möjligheter i användarvänlig integration!

Berwaldhallen behövde en stabil, användarvänlig och publiktillvänd webbplats. Äventyret utvecklade en ny digital plattform som kombinerar robust teknik med intuitiv design – vilket resulterade i en enklare biljettbokning, effektivare redaktörsarbete och en starkare digital närvaro.

Om Berwaldhallen

Berwaldhallen i Stockholm är hemmascen för Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören. Genom konserterna på plats och via radiosändningar i P2 når de en bred publik både nationellt och internationellt. Berwaldhallen ägs och får sitt uppdrag av Sveriges Radio (SR).

Utmaning

Den tidigare webbplatsen var både tekniskt ostabil och svår att använda. Biljettflödena fungerade inte tillförlitligt, informationsarkitekturen var otydlig och designen gav inte en rättvis bild av hallens omfattande konsertutbud. Samtidigt hade redaktionen ett krångligt gränssnitt som gjorde det svårt att arbeta självständigt och effektivt.

Avgörande att förbättra integrationen mot Tixly

En central del var integrationen med Tixly, det befintliga biljettbokningssystemet som inte skulle bytas ut. Istället för att se systemet som en begränsning, identifierade Äventyret möjligheten att förbättra integrationen och skapa smidigare användarflöden. Efter research visade det sig att Tixly erbjöd mycket mer funktionalitet, än vad befintlig webbplats då använde.

Genom ett nära samarbete mellan utvecklare och UX-designers optimerades hur Tixlys API användes. På så sätt kunde befintlig teknik användas, men med en helt ny köpupplevelse för publiken.

Tre fokus för en bättre lösning:

  • Användarupplevelse

    Omforma informationsarkitekturen och designen för att lyfta fram hela konsertutbudet och stärka biljettförsäljningen.

  • Teknisk stabilitet

    Säkerställa en robust infrastruktur som klarar hög belastning utan buggar.

  • Redaktörsstöd

    Utveckla ett flexibelt och intuitivt redaktörsgränssnitt för självständigt arbete.

Resultat


100% (!) ökad konvertering

Få platser kvar!” Det hör till saken att besparingskrav från SR innebar att den fysiska kassan på plats inte kunde vara bemannad i samma utsträckning, vilket ju förklarar endel av den ökade biljettförsäljningen. Det betyder att försäljningen via webbplatsen blir än mer affärskritisk. Tur då att Berwaldhallen numera har en tydligare och mer inbjudande digital presentation av konsertprogrammet.

  • Minskad teknisk support

    Ett redaktörsverktyg som förenklade arbetet och minskade beroendet av teknisk support. Äventyret använder WordPress headless, integrerad mot en next.js-app.

  • Ökad sessionslängd & engagemang

    Markant höjning av tid på webbplats och engagemang. Utöver redan nämn konvertering finns det ett egenvärde i att besökare tar del av Berwaldhallens utbud och lär sig om kultur, i linje med Berwaldhallens uppdrag från SR.



Karin Sävström
Marknadschef Berwaldhallen

Vi ser redan att den nya sajten presterar betydligt bättre än den förra. Den konverterar bättre, presterar bättre i sökmotorer och är – vilket verkligen inte är oviktigt – kul och enkel att arbeta med.

Framgångsrika landnings- och kampanjsidor på nya Berwaldallen.se

Under 2025 lanserades en ny samlad landningssida för Östersjöfestivalen med både program och information, som använder den nya webbplattformen. Sidan har klättrat i popularitet sedan lansering, i jämförelse med tidigare.

Läs vidare i rapporten från marknadsavdelningen:

Placering baserat på sidvisningar:

  • Juni 2025: 8:e plats (ej topp 10 under 2024)
  • Juli 2025: 5:e plats (2024: 9:e plats)
  • Augusti 2025: 3:e plats (2024: 4:e plats)

Besöksmönster under augusti fram till festivalens slut:

  • Flest besökare landade först på startsidan och navigerade vidare till Kalendarium eller Östersjöfestivalen.
  • Näst flest besökare landade direkt på Östersjöfestivalens sida, vilket tyder på att kampanjerna lyckats väl med att driva trafik direkt till rätt innehåll.

Summering av Östersjöfestivalens nya landningssida 2025

Vi har lyckats driva betydligt mer direkttrafik till Östersjöfestivalens sida i år, tack vare tydliga kampanjer. Men också en synlig hero-sektion och en välformulerad CTA (call to action) på startsidan har lett till fler klick från startsidan direkt till festivalsidan, vilket tyder på att innehållet varit både relevant och lättillgängligt.

Betydligt mer lättadministrerat
Tidigare år krävde sidan daglig manuell uppdatering i flera olika vyer under pågående festival, men i år har den uppdaterats automatiskt. Det enda manuella arbetet har varit att ladda upp bilder från genomförda konserter – i övrigt har sidan skött sig själv.

Berwaldhallens marknadsavdelning

Slutsats

Berwaldhallen.se visar hur Äventyret skapar långsiktigt värde genom att kombinera teknisk spets med kunskap om målgruppens beteende och behov. Som partner kan Äventyret identifiera möjligheter vilka löser komplexa utmaningar och levererar lösningar som gör verklig skillnad för både organisationer — och deras publik.