Konceptstarka & framtidsvänliga Chef.se

Ibland är "klar" samma sak som att stanna i utvecklingen. Och det var inte vad nyfusionerade bolaget Chefakademin hade tänkt sig när de kom till Äventyret. Hur byggs och planeraras en ny webbplats när det mesta är i flux?

Ett bolag i förändring

Äventyret har stöttat Chefgruppens digitaliseringsresa sedan 2016. Resultatet har fått flera fina nomineringar genom åren och vann branschpriset Årets Utvecklare i Tidsskriftsgalan 2017. Vi har därmed varit en aktiv del i Chefakademins spännande förflyttning från att vara ”en tidskrift med en webbplats” till att erbjuda framtidens ledare personanpassad och kanalobereonde coachning, med digitalisering som en självklar infrastruktur.

Sommaren 2021 fusionerades mediebolaget Chefgruppen Stockholm AB och utbildningsbolaget Mgruppen Svenska Managementgruppen AB. Bolagets nya namn är Chefakademin i Stockholm. Chefakademin är ett av Sveriges ledande utbildnings- och utvecklingsföretag för chefer och ledare på alla nivåer.

När tidningen Chef och Mgruppen slogs samman uppstod behovet av en ny webbplats som kommunicerar det nya gemensamma varumärket. Utöver det varumärkesmässiga värdet av en gemensam webbplats, är det också så att webbplatsen är affärskritisk för att sälja alla de produkter som utgör bolagets affär.

Äventyret hade i tidigare projekt skapat underlag för att överhuvudtaget kunna digitalisera kunderbjudanden på ett meningsfullt sätt, genom att migrera och strukturera CRM-data ur äldre system –> Microsoft Dynamics 365.

Calle Fleur
Chefredaktör, Chef

Det bästa som finns är att utmana sig själv och sina sanningar, att tassa ut i det okända. Chef har länge legat i digital framkant på tidskriftsmarknaden och ställer höga krav på de vi arbetar med. I Äventyret har vi fått en urstark digital partner som inte bara hajar läget, utan dessutom vågar utmana. Vi är bara i början på vår gemensamma resa, och ser mycket fram emot fortsättningen.

Optimeringsfokus: TTM + flexibilitet

Chefakademin hade inte råd att vänta på att den nya organisationen skulle bli “helt klar”, innan arbetet med webbplatsen behövde påbörjas. En stor del av intäkterna kommer ju via webbplatsen. Detta ger följande:

  1. Nya Chef.se måste komma ut snabbt
  2. När Chef.se är lanserad: Webbplatsen måste vara redaktionellt flexibel utöver det vanliga, då beslut om nya affärserbjudanden och paketeringar skulle komma löpande.

Metod och genomförande

Produktägare från Chefakademin och Äventyret identifierade vilka delar av lösningen som både hade högt affärsvärde och var mer komplicerade att producera. Vi kravspecade dem tillsammans via user stories och skapade en backlogg som gick att gruppera i fyra delar.

  • 1: Avancerad listmall

    Den mall som ska kunna användas som landningssida, produktsida och startsida, med tillhörande modulära innehållsmoduler.

  • 2: Enkel listmall

    Innehållslistningar som genereras dynamiskt, med identifierade avsteg för redaktionell anpassning. Tillhörande listningsmoduler.

  • 3: Artikelmall

    Hellre en mall med hög flexibilitet för olika innehålls- och produktbehov, än många olika mallar — som i grunden delar majoriteten av innehållsmoduler. Redaktören aktiverar olika layoutlägen och funktioner via CMS för att särskilja dem. Olika publiceringstyper ger vissa förinställningar för att spara tid. Här bor också den viktiga betalväggen och checkouten för ledarskapsutbildningarna.

  • 4: Logik för annonsering

    Egenannonsering: Inspirerat av  Google-Ad-Manager: Redaktionen lägger ut egen annonsering och puffar i innehållsblock designade för ändamålet — utan att förstöra kontexten på enskilda vyer. Upplägget inkluderar även sponsrade artiklar på ett för redaktionen effektivt sätt.

    Externa annonser: Logik för identifierade ytor, placering och format över olika mallar.

Går det att designa en hemsida trots att den grafiska profilen inte är klar?

Ja! På Äventyret jobbar vi i tvärfunktionella team och då gör det inte så mycket att formen inte är på plats, när projektet börjar. Du behöver inte vänta på att ha en färdig grafisk profil för att starta med din nya webbplats.

Vårt sätt att arbeta tillåter att utveckling och design kan produceras parallellt. Tänk på det som ett hus: Att skapa planritningen och planera grunden involverar både öga för form och ingengörskunskaper. På samma sätt samarbetar designers och utvecklare i tidigt skede, trots att det är långt kvar tills färg och form kan sättas.

Så också i Chefakademins fall! Projektet tog hänsyn till att deras grafiska profil inte var helt klar, när designarbetet för webbplatsen skulle påbörjas. Tack vare beskrivet upplägg var detta inget problem: Äventyret kunde löpande stämma av formarbetet och iterera på de globala innehållsmoduler som utgör byggstenarna på Chefakademin. Tids nog kom besluten om färg och logotyp, vilket satte pricken över i.

Hur blev det då?

Chefakademin är din PT i chefsvärlden! Här kan du ta del av innehåll och tjänster för att excellera i sitt ledarskap.

  1. Asynkront söka, facettera och filtrera utbildningar via en Vue-app som är integrerad mot WordPress databas. (Detta eftersom WordPress inbyggda sök inte är specifik nog för detta ändamål.)
  2. Köpa och boka funna kurser (även med fysiska kurstillfällen)
  3. Anmäla sig till event i Chefakademins regi
  4. Starta och hantera pågående prenumerationer av både digitala och fysiska produkter (papperstidningen, nyhetsbrev, Chafsboken via native-app tex.)
  5. Skapa inlogg för personifierat innehåll samt hantera olika köpta produkter
  6. Ta del av innehåll som antingen är öppet eller bakom betalvägg
  7. Lyssna och läsa på innehåll från Chefakademins innehållsredaktion.

Chefakademins redaktion har nu stor frihet att optimera innehållsstruktur, mallar och sina konverteringstunnlar via det modulära gränssnittet och dess fria mallar. Det innebär också i förlängningen att verktygen för att SEO-optimera och sätta egna mätpunkter finns på plats. Best practice för teknisk SEO-indexering (och delning av innehåll) är omhändertaget via Äventyrets leverans. Och vi tycker att det blev riktigt bra!

Plattformens integrationer:

  1. All kunddata lagras i Microsoft Dynamics 365 och är därmed tillgänglig för kundtjänst, marknadsavdelning och redaktionen. Microsoft Dynamics 365 har standard API:er för att förenkla utveckling av självservice appar där användarna själva hanterar sin data.
  2. Identity Server 4 används som SSO där användarnas inlogg och identitet hålls centraliserad över alla Chefakademins olika tjänster. Vilket ger flexibelt för nya tjänster utan att kompromissa på säkerhet. 
  3. För nyhetsbrev, e-postkampanjer och automation använder Chefakademin Apsis One. Detta system har färdiga integrationer mot Dynamics 365.
  4. För köp och checkout av både digitala tjänster och prenumerationer på papperstidningen används betalleverantörer Qvalia. 
  5. Kurser och event är centrala delar av Chefakademins utbud. För bokningar och köp av dessa används en extern tjänst lyyti.fi.
  6. Analys och mätning sker på tre plan. För det första, med Google Analytics mäts beteendemönster på sajten, för det andra används Azure Power BI för att analysera olika affärshändelser i Dynamics 365, och slutligen Application Insights för att mäta och övervaka system och infrastruktur.
  7. Chefakademin erbjuder premium-användare en rad mallar och avtal. För dessa används den externa tjänsten formable.se (byggd av Äventyret).
  8. Chefakademin säljer platsannonser på webben. Dessa exponeras via RSS flöden. Vilket gör att dessa enkelt kan visas på chef.se, men också på andra sajter, ex ledarna.se.

Övrig teknikstack

  1. Huvuddelen av Chefakademins system hostas på Azure. En viktig komponent i Azure är möjligheten att bygga på deras integrationsplattformen/service bus för att förenkla integrationen mellan olika systemdelar. 
  2. Huvudsajten, chef.se, har en effektiv cachnings-mekanism som gör att artiklar/sidor får riktigt bra svarstider. 
  3. För dynamiska appar och användarnas egna profilsidor har Chefakademin ett antal Vue-appar som antingen är inbäddade på sajten eller ligger på separata adresser.
  4. Chefboken finns som både i tryckt utgåva och via webben. Samt en skräddarsydd mobil app som är byggd på React Native. 
  5. Chefakademin har löpande och frekventa uppdatering av alla delar av systemen. För att få ett effektivt release-flöde används github och Azure DevOps.
  6. Alla data hanteras på Azure (Azure SQL Server och Dynamics 365). Azure garanterar pålitlig drift, fallback och frekventa backuprutiner.

Förvaltning

Chefakademin fortsätter med sitt partnerskap med Äventyret i dedikerade projekt / vidareutveckling vilka löper parallellt med underhåll och support. Uppdragsgivaren och Äventyret har månatliga förvaltningsmöten där förändringar i statistik kontinuerligt diskuteras och, vid behov, tas aktion på.

Sajten är lanserad och live sedan juni 2022 och en mer sammanhållen och projektspecifik uppföljning kring resultat- och besökarstatistik kommer att göras under hösten.