Läs, lyssna, dela, delta: Välkommen till vi.se!

När andra mediehus slår in på välkända vägar, passar Vi på att tänka ett par steg längre. Hur ser modellen ut för journalistik som når ut — om hela affären vilar på digitala format?

Målbilden var att möta förändrade mediavanor och därmed föryngra målgruppen. Resultatet blev en single-page app tillgänglig för iOS, Android och webb där lyssning är lika centralt som läsning. Såhär gick det till!

Utmaning & inspiration

Digitala vi.se skulle renodlas till att helt bli en prenumerationsaffär av exklusiva evergreen-artiklar. Tidningen Vi hade redan en fantastisk redaktion som producerar kvalitetsjournalistik, men behövde komplettera magasinet med ett digitalt erbjudande.

När andra mediehus slår in på välkända vägar, passar Vi på att tänka ett par steg längre — när omgörningen ändå ska göras. Hur ser modellen ut för journalistik som når ut — när hela affären vilar på digitala format? För inspiration kan vi se följande startups som en familj med en hel del gemensamt hos medlemmarna:

  • The Correspondent (Nederländerna)
    The Correspondent är en digital plattform för temponeutrala nyheter, med ett engagemang för samarbetsbetonande, konstruktiv, annonsfri journalistik. Tillsammans med våra medlemmar vill vi ändra hur företeelsen nyheter uppfattas, skapas och finansieras.
  • Krautreporter (Tyskland)
    Krautreporter är en oberoende, annonsfri tidning i Berlin. Vårt uppdrag: Vi hjälper våra medlemmar att bättre förstå sambanden mellan aktuella händelser i politik och samhälle.
  • Zetland (Danmark)
    Zetland har ett manifest som sammanfattar dem. Kort sagt: Medlemsdrivet, kvalitet före kvantitet och med ett tydligt syfte av att dra sitt strå till stacken för en bättre värld.

Guidande principer

  1. Att artiklar graviterar mot att förstå sin samtid. För att göra detta tas ansatsen i humaniora — utan att vara teknikfientlig.
  2. Att redaktionerna kallar läsarna medlemmar snarare än köpare/läsare/prenumeranter. Det är ju bara ett ord kan tyckas. Men som medlem är du en del av något, snarare än konsument. Det finns tillräckligt med platser där du kan skapa ett konto och svälja underhållning utan egen insats. Att bjuda in till deltagande, insats och även ansträngning är ett egenvärde i ett snabbt och ytligt medielandskap.
  3. Att det är rimligt att betala för kvalitet: Tack vare tjänster som Spotify och Netflix är vi internetbor numera vana att betala för det som vi vill ha — och då slippa det andra.
  4. Att erbjuda en tjänst/startup/klubb — snarare än att läsa en “tidning”: Genom att vidga begreppet blir möjliga erbjudanden och aktiviteter fler. Hur innehåll kommer till är hos vissa medlemmar lika intressant som den publicerade artikeln. (Målgruppen är ju kreativa, tänkande personer som gärna kan komma med ett oväntat perspektiv.) Transparens och medbestämmande på den digitala plattformen är lika naturliga som event och meetups. Och vem sa att en artikel alltid serveras via skrivna tecken?

Det är lätt att se hur kooperativet Vi med rötter i både samhälle, humaniora och kvalitetsjournalistik möter upp på samtliga punkter ovan. Arbetet med att utreda och detaljera paketeringen, rörde sig primärt runt dessa frågeställningar:

  • Hitta ett helhetskoncept för nya vi.se som även relaterar till Magasinet Vi (med dess arv). Hur ser ett prenumerationserbjudande för båda ut? Förutsätter de båda produkterna varandra? Hur viktigt är igenkännandet rent formmässigt mellan de två?
  • Förstå hur långt det går att tillämpa begreppet startup/tjänst på nya vi.se, för att inte tappa befintliga prenumeranter.
  • Skapa en plattform för att stödja kommunikationsstrategin av övriga erbjudanden som inte kan vara betalinnehåll på nya vi.se. På den då befintliga vi.se kommunicerades i princip hela Vi Medias erbjudande och sajten var full av banner-annonser.
  • Hur planerar vi för ett supersnabbt projekt, utan att veta hur betallösningen ska se ut? Parallellt byter nämligen Vi Media både CRM och prenumerationssystem. Tredjepart har en lång kötid för interna systembyten och återkommer med spräckta deadlines, med stora konsekvenser för vi.se-projektet.

Vad blev det då? Möt nya vi.se!

Lösningen för vi.se är en inloggad betaltjänst där medlemmen tar del av innehållet på webbplatsen, eller native-apparna för Android/iOS. Konceptmässigt vilar tjänsten på följande delar:

  • Lyssna och läs

    Användaren väljer om artiklarna ska lyssnas eller läsas på, där tekniken backar upp synken mellan lägena: Börja lyssna och läs klart, eller tvärtom. I apparna är stödet för lyssning premierat, för att stödja beprövat användarbeteende utifrån plattform.

  • Kvalitet för kvantitet

    Innehållet är planerat för att vara evergreen — alltid intressant. Även om en dagsaktuell händelse utlöser att en artikel publiceras, ska den hålla även om ett halvår. Det ger att du kan se innehållet som en samling essäer eller som en podd: Gillar du avsändaren, finns det alltid intressanta artiklar att ta del av.

  • Låst innehåll är öppet vid delning

    Unika länkar genereras vid delning, så att denna kan knytas till den delade medlemmen. Besöks artiklarna via dessa länkar får besökaren veta vem som delat denna annars låsta artikel (och erbjudande om att skaffa konto)

  • Kurerad helgläsning

    Kommunikationsstrategin innebär bland annat en veckovis summering till medlemmarna. Den går ut lördag morgon med inryckare och sammanhang till veckan som gått.

  • Medlem. Inte konsument.

    Medlemmen bjuds in att delta i förarbetet av artiklar, föreslå ämnen osv. Genomgående i benämningar av välkända funktioner poängteras att vi.se byggs tillsammans med medlemmarna. Till exempel, istället för ”Kommentera” kallar vi.se denna funktion för ”Hur vill du bidra?” följt av sätt att bidra (Jag vill fråga något/Jag har kunskap att bidra med/ osv…)

Unn Edberg
VD, Vi Media

Att på ett år lansera tre sajter, en app och en betallösning borde vara omöjligt. Tack vare fint stöd från Äventyret i både konceptfasen och i själva bygget samt en välplanerad struktur så gick det! Det har varit kul att bryta ny mark tillsammans med gänget på Äventyret.